Ja det er ok
Nej det er ikke ok
Det har jeg ikke taget stilling til
I princippet står det jo dyrlægen frit for at vælge hvilke kunder han vil behandle og dermed osse om han vil aflive en given hund.
Men nej, jeg finder det alligevel ikke ok. I hvert fald mener jeg ikke det gavner noget som helst. Og lad os sige at andre dyrlæger følger opfordringen til at gøre det samme, hvad sker der mon så med hundene?
De kan ikke sælges lovligt, og hvis dyrlægen ikke vil aflive hvad er der så tilbage af muligheder?
Beholde selv? Dumpe hunden på en rasteplads eller binde den i en skov?
Jeg er ret enig med dig Michelle. Et er, at nogle dyrlæger er uenige i lovændringen. Det er der mange der er. Men at gøre hundeejerne til endnu større tabere i det her spil er næppe løsningen.
Uden mulighed for at aflive hundene og uden andre alternativer (ingen internater vil ta´ dem) er dyrlægerne med til at gøre de berørte hundeejere kriminelle. Det var næppe intentionen.
Jeg er meget bange for, at hvis dyrlægerne nægter at aflive hundene, vil nogle folk tage sagen i egen hånd, og jeg tør slet ikke tænke på, hvad der så sker med hundene, og på hvilken måde de så bliver aflivet.
Tja spørger man DF er det bare selv at gå igang. Så længe det sker "humant" hvilket iøvrigt er udefineret. Sikke en dyrevelfærd der ligges op til![]()
Er det her nu overhovedet et problem? Vi har vist kun hørt om én dyrlæge der nægter, og får lavet nogle ikke helt heldige sammenligninger med jøder og nazisme, som gør at jeg ikke synes man kan tage ham alvorligt. Og så galloperer medier og 'politikere' afsted med hovedet under armen.
Er der virkelig nogen, der ikke kan få deres hund aflivet, hvis de gerne vil af med den? Eller er det bare mere krisemaksimering og 'se hvor synd og umuligt det hele er for os'?
Jeg tror det er en storm i et glas vand, det med de strejkende dyrlæger...
Jeg ved ikke om det reelt er et problem eller ej. Men derfor er det vel stadig relevant at debatere om det overhovedet er en god idé at opfordre andre dyrlæger til ikke at aflive listehundene?
DF (eller i hvert fald en enkelt DF'er) meldte tidl ud at ville dyrlægen ikke aflive, så så hun ikke noget galt i selv at gøre det, så længe det skete på human vis.
DET synes jeg tilgengæld er et problem.
DF slår sig jo bl.a. på at arbejde for bedre dyrevelfærd. Hvor er vi så henne når et medlem direket opfordrer til at bryde dyreværnsloven.
Medlem af Folketinget (DF)
Christiansborg
DK-1240 København K.
Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 51 20
www.liselottblixt.dk
Joh, man kan jo altid debattere aktuelle synspunkter. Men jeg ville stadig gerne vide om det er et reelt eller et fiktivt problem, debatten nu løber mere eller mindre løbsk ud fra. Og hvis det er et fiktivt problem, så var der jo ingen grund til at lave en større sag ud af det, og spørge den dersens DF'er om hendes dybt tåbelige input. Som nu danner basis for endnu flere skævt funderede diskussioner - det er jo klart ulovligt at aflive en hund selv (undtagen hvis man er jæger, så vidt jeg husker), og det kan ingen nogenlunde normale mennesker vel finde på så meget som at overveje.
Er der nogen der faktisk kender/har hørt om nogen der ikke kunne få sin listehund aflivet (nu her en uge efter at loven trådte i kraft...)? Og hvor mange dyrlæger havde vedkommende i givet fald prøvet hos? Man kan jo også køre lidt efter en dyrlæge, hvis dem der er tættest på har ferie/lukket/ikke er eksperter i det ens hund fejler/ikke vil aflive ens listehund...
hmmm hov -der er da vidst røget resterne af et andet indlæg med her... nå, se lige bort fra det nederste i mit sidste indlæg
Jeg ved som sagt ikke hvor stort problemet reelt er. Jeg kan jo kun læse hvad der står i diverse artikler, og det er at i hvert fald en navngiven dyrlæge ikke vil aflive, og iføkge tv2 drejer det sig om flere dyrlæger (men stadig er der kun sat navn på denne ene), og at denne dyrlæge opfordrer andre til at nægte osse...
Tiden vil jo så vise om det reelt bliver et problem eller ej -jeg håber ikke at det bliver den gængse udmelding ved landets dyrlæger.
Hvor mange dyrlæger der reelt nægter at aflive ved jeg ikke. Og jeg er klar over, at man skal tage mediernes version med et gran salt.
Dog tillader jeg mig at citere fra en artikel bragt på TV2´s hjemmeside (Link til artikel):
Flere af landets dyrlæge nægter nu at aflive hunde fra de 13 racer, som regeringen netop har forbudt.En række dyrlæger siger til ekstrabladet.dk, at de af etiske årsager ikke vil være med til at aflive sunde og raske hunde."Han er helt bestemt ikke den eneste af vores læger, der ikke vil udføre aflivninger. Og langt de fleste af vores medlemmer ønsker ikke at gøre det. Vi er fanget som sorteper i den her situation," siger bestyrelsesmedlem i sektion vedrørende hund, kat og andre smådyr under Den Danske Dyrlægeforening, Hanne Werner.
Spørgsmålet er så, hvor mange der reelt nægter det når kunderne banker på og hvor mange der ytrer det men udfører aflivningen alligevel.