PDA

Se fuld version : Bedømmelse efter gennemløb

AnneMette
20. October 2011, 19:07
Nu læste jeg en debat på fjæsbogen om hvorvidt dommersedler bør udleveres til hf efter gennemløbet. Der er meninger for og imod. Det der undrer mig er, at flere tilkendegiver at de ikke får en mundtlig gennemgang/kommentar efter et løb og at de derfor ikke aner hvad der gik godt og hvad der gik skidt. Jeg ved at vi i DcH regi er blevet instrueret i dette, at vi har træner dette og at vi dommere sparrer om netop dette indbyrdes.

Men det er da muligt at det er glippet en sjælden gang ligesom jeg ikke ved hvordan man gør i DKK og DGI regi.

Vil i deltage i afstemningen og give jeres bidrag til debatten omkring dette? :)

DKW
20. October 2011, 19:29
Nu kan jeg jo så ikke just deltage i afstemningen men jeg vil da deltage i tråden alligevel.

Jeg kan huske at have fået dommersedlerne med den heeeelt gamle hund i DCH.

Men med tilbagemelding/bedømmelseskommentarer osv, så vil jeg da håbe at alle dommere gør sig den ulejlighed lige at give en tilbagemelding. Hurtig eller kort er ligegyldigt, imo hellere en kort, præcis melding end en lang ligegyldig smøre.
Og sådan mener jeg da at kunne se det foregår de fleste steder. Uanset om det drejer sig om "hund" eller ej.

Jeg kan dog sige at i officielle årlige store konkurrencer (som eksempelvis vores spejderes patruljeturnering, hvor landets bedste spejderpatrulje skal findes over 4 dage) der er det dog lidt så som så med tilbagemeldinger.
Når turneringen er slut får de pointskemaerne med hjem, med pointgivningen udspecificeret for hver enkelt ting. Thats it.
Tilbagemeldingerne får de lidt hen af vejen af stort set alle ledere der er tilstede der lige opdager noget.

AnneMette
20. October 2011, 19:35
Du fik dommersedlen i lydighed yes? Dette er rally og ikke at sammenligne - af flere årsager. Bla. er øvelserne enkeltvis og dommeren har en skriver til rådighed.

Men nok om det. Det er mere om man oplever ikke at få en mundtlig bedømmelse/evaluering/kald det hvad du vil efter et gennemløb :)

DKW
20. October 2011, 19:44
Undskyld, havde ikke lige set det lå i rallysektionen.
Men ja. Det var lydighed. Dengang var der jo ikke så meget andet end dét og så måske agility. :biggrin:

DorteS
20. October 2011, 20:00
Undrede mig også lidt over om DKW var begyndt at starte rally

Jeg har oplevet 2 gange - begge hos DKK - hvor jeg ikke har fået en lille kort bedømmelse fra dommeren.

AnneMette
20. October 2011, 20:02
Hvad sker der så når du er færdig med dit gennemløb? Så går du ud og venter til sidst med at få dine points at vide?

Ved du selv efter et gennemløb hvad der er godt og hvad der kan arbejdes på?

Hjælper evalueringen dig eller er det ligemeget?

DorteS
20. October 2011, 20:07
Hvad sker der så når du er færdig med dit gennemløb? Så går du ud og venter til sidst med at få dine points at vide?

Ved du selv efter et gennemløb hvad der er godt og hvad der kan arbejdes på?

Hjælper evalueringen dig eller er det ligemeget?

Jeg plejer at vente lige uden for banen og dommeren kommer så over. Som den ene af dommeren i lørdags sagde "Kom ikke ind til mig - jeg kommer ud til jer" - sagt på en måde, der gjorde, at vi alle stod pænt og ventede, for vi turde ikke andet :biggrin:

Jeg er som regel godt klar over, hvor fejlene har ligget, så det er ikke så tit, at der kommer en kommentar om noget, som jeg ikke har bemærket.

Men jeg vil alligevel ikke undvære evalueringen, selvom den måske bare er "godt arbejde, men det gik ikke rigtig i dag".

Astrid
20. October 2011, 22:14
Nu har jeg kun stillet op en gang (DcH), og der fik jeg kommentar bagefter....eller, dvs. dommeren var vist lidt stresset, så hun glemte mig i første omgang men kom så i tanke om det efter nr. 2 havde fuldført sit gennemløb. :whistling:

Jeg var den første på banen den dag.

Jeanette
21. October 2011, 06:19
Jeg får for det meste en kommentar efter gennemløb samt ved overrækkelse af bog. Dog ville jeg godt have det på skrift også. Altså sammen med bogen.. Jeg husker elendigt, og når jeg kommer hjem på dagen, er det ikke altid jeg kan huske, hvad der gik galt..

Jeg deltager kun i DKK regi:biggrin:

Susanne Pedersen
24. October 2011, 22:20
Jeg har indtil videre kun haft mulighed for at deltage i DKK konkurrencer. Min oplevelse er at nogle af DKK rallydommerne er gode til at give en tilbagemelding, når man forlader banen, mens andre ikke gør det.
Når jeg har gået en bane synes jeg næsten altid, at jeg har lavet så mange fejl, at jeg umuligt kan have bestået klassen, så jeg bliver altid positivt overrasket over de point jeg får :biggrin:

AnneMette
25. October 2011, 13:15
Vil i undvære en mundtlig gennemgang mod f.eks at få noget på skrift (jeres kritik måske) til sidst eller vil i f.eks helt undvære fordi i godt selv ved hvordan det er gået eller kan udlede det fra jeres points?

Hvor stor betydning vil det have hvis i fik skriftlig respons istedet for/ eller sammen med en mundtlig tilbagemelding?

DorteS
25. October 2011, 13:28
Vil i undvære en mundtlig gennemgang mod f.eks at få noget på skrift (jeres kritik måske) til sidst eller vil i f.eks helt undvære fordi i godt selv ved hvordan det er gået eller kan udlede det fra jeres points?

Hvor stor betydning vil det have hvis i fik skriftlig respons istedet for/ eller sammen med en mundtlig tilbagemelding?

Hvis jeg skulle foretrække at få min dommerseddel bagefter og hvis jeg skal kunne bruge den til noget, synes jeg at den skal laves om.

Vi har fået dem et par gange i DGI, og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har kigget meget på dem.

Jeg får ikke ud af, at der er fem streger ud for "stram line" (bare et eksempel).

Den skulle så laves lidt ligesom dressur (heste), hvor man kan se hvilke øvelser, der specifikt er trukket i. Jeg ved godt, at det nok ikke er ladsiggørligt, da der jo nok skulle være en skriver med også.

Michelle
25. October 2011, 16:45
Dorte -jeg tænker helt som dig, at som dommersedlen ser ud nu, ville HF ikke få noget ud af at få den.
Men at lave den så hver øvelse er listet, vil jo så kræve at der laves en dommerseddel til hver bane der bygges, og det kunne da måske nok blive lidt omstændigt.

Personligt ville jeg foretrække en kort, mundtlig kommentar.

Astrid
25. October 2011, 18:25
Jeg synes, at en kort mundtlig kommentar er en god ting. Selvfølgelig vil jeg da også gerne have specifik info om hver fejl, jeg laver, men det vil være for bøvlet, tror jeg. Jeg har ikke selv en vildt god fornemmelse af, hvor godt/dårligt det er gået, når jeg er færdig. Har jo så også kun prøvet det en gang, så måske kommer det med øvelsen?

Petit
25. October 2011, 20:46
I de få tilfælde ( DcH ), hvor vi er blevet bedømt med dommerseddel og tidtagning er der givet en kort muntlig tilbagemelding - hvilket jeg synes er fint, og nødig ville undvære fordi jeg mener, at lære af det.
Derimod har jeg ikke noget at bruge en bedømmelses seddel med streger hist og her til noget.

Alexandra
14. November 2011, 19:39
Nu har jeg kun deltaget i konkurrencer i DCH regi og jeg har altid fået mundtlig tilbagemelding, hvilket er dejligt, jeg tror bare problemet er, i hvert fald for mit vedkommende, at jeg hver gang efter et gennemløb, enten er så glad og overstadig og fokuseret på at rose min hund, eller omvendt er skuffet og irriteret, og bare fokuseret på at komme væk, og derfor ryger tilbagemeldingen oftest ind af det ene øre og ud af det andet, og nogle timer efter har jeg fuldstændigt glemt hvad det var dommeren sagde var godt, og mindre godt.:doze:

Er enig med de andre i at dommersedlen som den ser ud nu, ikke giver hundeføreren nogen videre brugbar kritik/oplysninger, men samtidig så ville det være rart med lidt skriftlig tilbagemelding, så man netop kan se hvilke øvelser man blev trukket i, og hvorfor..

Ved ikke om skriftlig tilbagemelding ville være at foretrække frem for mundtlig tilbagemelding, kunne man få begge dele ville det selvfølgelig være skønt :whistling:

Jeg synes det er vigtigt at der kommer i hvert fald én eller anden form for tilbagemelding udover bare point. Især hvis man har haft en lidt skidt gennemløb, så ved jeg det godt selv, og så ville jeg nok foretrække at dommeren måske oplyste mig om hvilke ting der var gode i gennemløbet :) Dette gælder selvfølgelig også ved et godt gennemløb. Jeg husker f.eks. stadigvæk dommer Torbens kommentar efter vores gennemløb i horsens, han sagde at vores 360 venstre rundt sad lige i skabet, og den kunne jeg godt være stolt af, det er faktisk den eneste del af tilbagemeldingen jeg husker, resten blev bare et blur af fint, godt, kunne gøres bedre, men fint!

Kontakten kan man vist godt selv fornemme, hvorvidt den var god eller dårlig, så jeg synes fokus skal være på de enkelte øvelser, altså dem der enten sad lige i skabet, eller tværtimod floppede totalt..:)

Tina
15. November 2011, 11:42
I de få tilfælde ( DcH ), hvor vi er blevet bedømt med dommerseddel og tidtagning er der givet en kort muntlig tilbagemelding - hvilket jeg synes er fint, og nødig ville undvære fordi jeg mener, at lære af det.
Derimod har jeg ikke noget at bruge en bedømmelses seddel med streger hist og her til noget.

Er bare så enig :thumbup: