PDA

Se fuld version : valg af hvalp (ruhåret hønsehund eller GDH)

Fuglsang
21. October 2010, 11:28
Min 9 årige lab er ikke så tændt på jagt mere. Den vil faktisk igen ting vis det regner eller er koldt. Jeg vil ikke tvinge den til det i den alder den har nu. Jeg har jo igen ide om, om den har ømme led eller andet. Så jeg har valgt at den for pladsen i sofaen fra næste år af.

Nu skal jeg så vælge. En nu hund. Jeg har været fuldt tilfreds med min lab men nu har jeg fået lidt andre mugligheder for jagt. Blandt andet sneppejagt. Så jeg vil gerne have en stående hund der sammen tigdigt kan fongere som arportør når jeg er på andejagt.

Jeg har læst rigtig meget om de forskellige stående raser og jeg har kogt det ned til 2 raser. Gammel dansk hønsehund. Som er en rase jeg har været fasineret af siden jeg var 8 år. Og ruhåret hønsehund. Som vi havde i huset ind til jeg var omkring 8år)

Jeg har et par spørgsmål andgående de 2 raser som jeg håber i kan be eller afkræfte.

Ruhåret.
Den er svær at styre. Med det mener jeg de nemt vender det døve øre til og går såten igennem på egen hånd.

De går meget langt. Jeg går i små tætte granplantager hvor det er meget vigtigt at hunden ikke løber for langt for så er chancen for jeg finder den når den har taget stand inden fuglen letter. Meget mindre.

De kræver en del stand træning.

Gammel Dansk Hønsehund.
De er ikke så gode arportøre
De kan ikke klare kulden om vindteren når man står stille i længere tid.

Det er kun noget jeg har læst mig til og som jeg har set på forskellige fælles jagter. Det er ikke nogen påstand. Jeg vil bare meget gerne vide om det er rigtigt for det er det der vil gøre udfaldet på mit valg af hvalp.

bb1
21. October 2010, 17:07
Hej Fuglsang.

Det du har læst dig til passer udmærket, men du kan også bytte om på navnene på hundene også vil det passe alligevel og hvorfor så det?
Forklaringen er at en hund både består af arv ( gener ) men sandelig også af miljø, det glemmer mange når de skal vælge hunde type, men lad os tage et eksempel: En jagthund, der igennem flere generationer ”kun” har været brugt som almindelig hus hund og aldrig er kommet med på jagt, men den er måske udstillings Champion. Laver den ubetinget hvalpe, som er gode til jagt?

Min erfaring siger, at det gør den ikke. Selvfølgelig ligger det grundlæggende stadig dybt i generne, men der skal alt andet lige bruges mange mange flere træningstimer på, at få dem frem end hos en hund, som kommer af en linje af hunde, som er blevet anvendt til jagt.

På den baggrund er mit råd til dig køb kun en hvalp, hvis det kan dokumenteres, at mindst forældre dyrene begge er blevet anvendt til jagt.
Hvilken af de to racer du nævner, der er mest robuste over for kulde, kan jeg ikke svare dig på, for det kan der sandelig også være forskel på, selv imellem hunde fra samme kuld.
Hvis du kan finde en jæger, som har en hund af de to racer, som du nu har valgt, så spørg om ikke du kan komme med ud og se dem arbejde eller over være en prøve?
Hvis du skriver hvor i landet du boer, så skal jeg gerne hjælpe dig med adresser både til specialklubben og enkelt personer, som jeg kender og ved har forstand på de to racer…
Sluttelig forstår jeg godt, at du vælger en stående hund, når du nu har jagten til det!!!

DKW
21. October 2010, 17:14
Har du overvejet en tysk korthår?

Lidt blødere af sind end ruhår. En race jeg personligt meget bedre kan lide end ruhår og gammel dansk hønsehund.

At en ruhår vender det døve øre til, skyldes imo mestenddels træningen af den, og måden man håndterer den på.

De få ruhår (og folkene bag) jeg kender, er absolut ikke svære at have med at gøre. Dem jeg kender til der ér "svære" har også en ejer der i hele håndteringen og træningen af dem er meget "hård" og alt for utålmodig.

Fuglsang
24. October 2010, 20:40
Hej igen.

Jeg bor i Kolding.

Jeg har haft fat i en ruhåret man. Og vi har været på jagt. her weekenden over. Det blev til en sneppe og et par forbiere. Men jeg er imponeret over den hund. Den havde en rigtig god kontakt. Og løb ikke mere en 30m ud. Så det var som det skulle være.

Det jeg frygtede ved ruhåren var at jeg ikke ville kunne kontrollere den i det tætte skov. Men selvfølgelig med træning kommer man langt. Men jeg ville helst undgå at skulle træne søget for meget. Da min erfaring med min lab siger mig at den bliver meget bedre til snepperne når den selv lærer hvor de sider og at den ikke må løbe for langt ud. Derfor ville jeg gerne have en Dansk hønsehund som efter sigende skulle holde bedre kontakt en en ruhåre.

Jeg også har haft fat i en Dansk høsehund man og han siger de efterhånden er avlet til at søge lige så stærkt og hårdt som andre kontinentale hunderacer. Og at racen generelt ikke er glade for vandt. De kan præges til det fra hvalp vis man bruger megen tid på det. Og det har jeg sådan set kasseret den på. Da jeg også skal bruge en hund som kan gå godt i vand. Også når det er koldt.

Jeg kender flere der har korthåre. Det er en fantastisk hund men jeg tror ikke den passer så godt til mig. Jeg har dog ikke set den på andejagt men jeg kunne ikke forestille mig den ville bryde sig om en 4 timers andejagt uden at bevæge sig sidst i december. For det er også noget jeg bruger meget tid på.

bb1
25. October 2010, 01:23
Fint Fuglsang.
Følg du blot din egen fornemmelse. Det er vigtigt at man vælger en hvalp, som man på forhånd er glad for, tænk på, I skal være sammen hver eneste dag i de næste 10 -15 år.

Der findes rigtig mange gode ruhår og opdrættere i Vejle-Kolding området eksempelvis:
Annette Laursen i Randbøl 75 88 31 23 eller Kennel Kragborg 40 17 54 31.
Kontaktmanden for ruhårs klubben i dit område hedder: Peter Jensen 75 80 18 14
Kontakt du en af de tre og få dig en snak om Tysk ruhår….
God jagt på en ny hund.